Kommunikation i Sundhedsvæsnet

Jeg har siden, jeg blev færdig som læge interesseret mig for kommunikationen i sundhedsvæsnet. Det gik meget hurtigt op for mig som nyuddannet læge, hvor vigtigt dette er i relationen til patienten. Allerede i min første uddannelsesstilling blev jeg uddannet underviser i sundhedskommunikation efter Calgary Cambrigde metoden. I 2010-2013 blev jeg ansvarlig for den obligatoriske kommunikationsundervisning i den lægelige videreuddannelse i Region Syddanmark. Fra 2013-2016 siddet i baggrundsgruppen for kommunikation i Lægeforeningen og fungeret som konsulent for lægeforeningen til kurser og tema dage. Jeg har uddannet kommunikationsundervisere til bl.a. den post-graduate undervisning for læger og til projekt “Klar tale” i sygehuse Lillebælt. Derudover holdt oplæg og foredrag om kommunikation for forskellige faggrupper i sundhedsvæsnet. Jeg har siddet i bestyrelsen for Dansk Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsnet nov 2016-juni 2019. Jeg har deltaget i etableringen af selskabet, som abejder for at udvikle og forbedre patientkommunikationen. I 2021 har jeg udviklet materiale og kurser til projektet “Den gode samtale” i Region Syddanmark. Jeg er medforfatter på fagbogen “Den gode patient samtale” , 2. udgave udkommet maj 2023. Se desuden under projekter, undervisning og foredrag.

Kommunikation er det vigtiste redskab til at skabe en relation. En god relation er grundstenen, når vi arbejder med mennesker. Som fagpersoner må vi tage udgangspunkt i de behov patienten oplever. Patienten er eksperten i sit eget liv, og vi skal sikre, de bliver inddraget mest muligt, samt at beslutninger bliver taget i fællesskab. Vi ved i dag, at en god samtale mellem patient og fagperson kan have afgørende betydning, ikke kun for oplevelsen af samtalen, men også for mere kliniske fysiologiske parametre. Desuden har kommunikationskulturen på arbejdspladsen betydning for, hvordan vi taler med patienterne/borgerne. Jeg synes kommunikation er et vigtigt redskab, vi gennem hele vores professionelle liv bør arbejde med og vedvarende dygtiggøre os i.


Der findes ikke besværlige patienter- der er patienter som har det svært